Mapa
BUSQUEM SOLUCIONS
|
|||||||||
Agents personals
|
aprenents
|
El miniprojecte es durà a terme en una escola rural i
concretament en una grup de cicle mitjà.
|
|||||||
mediadors
|
La mediadora del mini
projecte és una dels membres d’aquest grup de treball.
|
||||||||
Tecnologia mediadora
|
·
utilitzarem
principalment la webquest http://xtec.cat/~jcruz/resolucio_conflictes/index.htm
·
Programari: Cmaptools,
Word i open office writter, Power point, blog de l’escola.
·
Mitjans tecnològics:disposem
de 4 portàtils i 4 PC amb connexió a internet i una pissarra digital.
|
||||||||
Descripció del problema de partença
|
|||||||||
Els
alumnes a partir de la col·laboració la cooperació i les NT han de buscar
eines i recursos per fer front als conflictes, saber com es poden evitar i
solucionar-los.
|
|||||||||
tipus
|
Estructuració:
|
Complexitat
|
Especificitat de camp
|
||||||
Problema de resolució de dificultats
|
Es tracta d’un problema ben estructurat pel que fa a les activitats
guiades que plantegem al mini projecte, amb uns objectius específics... però
que els servirà per fer front a problemes
mal estructurats, ja que es tracta d’activitats humanes interpersonals
on davant dels conflictes podem trobar vàries solucions, els estudiants
expressen la seva opinió personal o les seves creences sobre el problema,
etc.
|
La complexitat serà elevada perquè el nostre mini projecte es basa en
situacions que passen en contextos problemàtics.
|
El tema es centra en les emocions, com reaccionar davant dels conflictes,
com fer-los front..., alhora que permetrà traslladar les estratègies apreses
a altres contextos.
|
||||||
Manera com es planteja el problema als aprenents per
tal que els sigui significatiu
|
|||||||||
El grup per a qui va adreçat aquest mini projecte ja ha
fet un treball previ sobre les emocions. Així, les activitats que presentem
pretenen ser una continuïtat d’aquest treball anterior, alhora que sorgeix de
problemes reals d’aquest alumnat i del seu interès en resoldre els propis
conflicte.
|
|||||||||
Context de l’activitat
|
|||||||||
L’activitat es realitzarà durant les hores de tutoria ja que són en
aquestes on moltes vegades treballem la resolució dels diferents conflictes
que han anat sorgint a altres assignatures, a les estones d’esbarjo o
menjador, etc. i durant les hores d’informàtica per tal de tenir millor a
l’abast els recursos informàtics i tecnològics.
|
|||||||||
Característiques
|
cognitives
|
El
gurp està format per alumnes de 3r i 4t. N'hi ha que segueixen molt bé el
ritme de la classe i els aprenentatges i n'hi ha que els costa més.
Pel
que fa al seu coneixement i relació amb les TIC podríem dir que és baix.
|
|||||||
emocionals
|
És un grup, que tot i ser amics, a vegades s’enfaden i en comptes de
solucionar-ho a vegades no es parlen i
d’altres es barallen. Encara no tenen les eines necessàries per solucionar
els conflictes, i tot i demanar-se perdó, no solucionen el motiu real sobre
el qual s’han enfadat, i clar al cap d’uns dies es tornem a enfadar.
|
||||||||
actitudinals
|
És un grup molt participatiu i col·laborador entre ells.
|
||||||||
físiques
|
És un grup de 7 alumnes (5 nenes i 2 nens).
|
||||||||
Objectius específics d’aprenentatge
|
|||||||||
|
·
Cercar informació a
partir de les NT, llibres, etc. sobre la resolució de conflictes, i ser capaç
d’analitzar-la i extreure’n les idees més importants.
·
Participar de forma
activa en el debat, aportant informació i respectant les intervencions dels
altres.
·
Aportar i plantejar
solucions alternatives als problemes.
·
Ser capaç de copsar
les idees i conclusions més importants que han sorgit al llarg del debat en
diferents tipologies: cmaptools, powerpoint, mural, etc.
·
Participar de forma
activa en el treball en grup respectant les opinions dels demés.
|
||||||||
Continguts
|
|||||||||
Conceptuals
|
Procedimentals
|
Actitudinals
|
|||||||
·
Els conflictes
·
La resolució positiva
de conflictes
·
Coneixença del Cmaptools
|
·
Anàlisis de diferents
situacions conflictives
·
Recerca de solucions
·
Recerca i anàlisis
dinformació.
·
Utilització de les NT
(Cmaps tools, word, power point)
·
Capacitat d’arribar a
acords.
·
Mediació de les
tasques a través de la webquest
|
· Participació activa.
· Respecte del torn de paraula.
· Respecte de les opinions dels altres.
· Defensa dels propis arguments
· Acceptació de les crítiques i suggeriments dels altres.
· Cooperació en les diferents tasques.
|
|||||||
Descripció de la
previsió del paper mediador de les TIC
|
|||||||||
L’eix mediador del miniprojecte
serà la webquest http://xtec.cat/~jcruz/resolucio_conflictes/index.htm.
Tanmateix s’utilitzarà el programa
word i open office per elaborar un
informe sobre el procés d’aprenentatge del miniprojecte, així com el cmap on s’evidenciarà les conclusions
extretes del debat. Finalment s’utilitzarà
el powerpoint, per fer una
presentació que reculli tots els treballs, i fins i tot es pot penjar els
treballs fets i fotos al blog de
l’escola.
|
|||||||||
Fonamentació
psicopedagògica del disseny
|
|||||||||
Aquest disseny es fonamenta en l’aprenentatge significatiu, basat en el
constructivisme.
Es parteix d’un problema real de l’alumnat i es guia als alumnes a pensar per ells mateixos diferents maneres de
solucionar problemes. Per això, seguint els estudis de
Luque (2003), és necessari que els
alumnes siguin conscients que les estratègies que empraven per solucionar els
conflictes que proposen són inadequades i percebin la necessitat de canvi.
D’aquesta manera, després de realitzar aquestes activitats s’espera que
els alumnes integrin els nous coneixements als seus models mentals
previs, provocant així un canvi conceptual per tal de que també siguin
capaços de transferir aquests coneixements a altres contextos per tal de
prevenir els possibles conflictes.
Així aquest mètode proposa cinc
passos per arribar a resoldre el conflicte:
La mestra farà de guia durant aquest procés, amb
l’objectiu de que els infants arribin a ser autònoms en la resolució dels
seus problemes.
|
|||||||||
Procediments i
criteris d’avaluació
|
|||||||||
Per a aquest miniprojecte plantegem una avaluació contínua amb una funció
formativa que dóna prioritat el procés
i el desenvolupament produït per l’alumne per tal d’assegurar l’adquisició d’aprenentatges significatius.
·
Ser capaç de cercar
informació, analitzar-la i extreure’n
les idees més importants mitjançant una webquest.
·
Participar activament
en el debat, aportant informació i respectant les intervencions dels altres.
·
Aportar i plantejar
solucions alternatives als problemes.
·
Ser capaç de realitzar
les pròpies conclusions.
·
Saber utilitzar
diferent programari: cmaptools, word, powerpoint.
·
Cooperar en el treball
grupal.
·
Ser capaç de posar-se
en el lloc de l’altre.
·
Ser respectuós amb les
opinions dels altres.
|
|||||||||
Previsió de temporització
|
|||||||||
1a sessió: presentació de la webquest als alumnes i lectura col·lectiva de la seva
introducció amb la pissarra digital, amb la qual es pretén motivar a
l’alumnat. En l’apartat de procés de la webquest es treballarà
col·lectivament el document de treball a través de la lectura i la reflexió
conjunta. Cada alumne confeccionarà una fitxa del miniprojecte en un document
word on anotarà, en aquesta primera sessió, com afronta personalment i en
general els conflictes (podran partir d’un exemple concret de la seva pròpia
experiència). Aquesta activitat servirà com a avaluació inicial. Es formen
grups de 2 ó 3 persones per a les properes activitats.
2a sessió: Seguint l’apartat “procés” de la webquest, es plantejaran diferents
conflictes que hagin sorgit durant la setmana o bé que siguin rellevants per
la seva assiduïtat. Cada grup triarà
un conflicte, preferentment en el qual no s’hagin vist implicats, per tal de
no buscar el benefici propi alhora de buscar les millors solucions. Cada grup
buscarà les causes que han provocat el conflicte (pensament causal) a través
del diàleg, l’agumentació i contrargumentació fins arribar a un acord sobre
la hipòtesis de l’origen del problema
(jo diria ..., pot ser ..., segurament ...) i es busca informació que
verifiqui les hipòtesis. S’anota a la fitxa del miniprojecte. A continuació
es farà una pluja d’idees per a la resolució del conflicte seguint la guia de
la webquest i els consells per solucionar un conflicte. Les idees que
sorgeixin s’anotaran en la fitxa del miniprojecte.
3a sessió: Es recupera la pluja d’idees de la sessió anterior; es deixa 10 minuts
per a debatre sobre les diferents solucions (pensament alternatiu) fins a
arribar a un acord entre els membres del grup. Les solucions que puguin
semblar inadequades, no seran menyspreades sinó que es guiarà als nens i
nenes per a què siguin ells mateixos qui les desestimin per impracticables o
per no aportar solucions positives. Es continua amb el debat proposat a la
webquest.
Durant el debat amb
tot el grup mitjançant els portaveus s’arribarà al pensament conseqüencial a
través de l’avaluació de les possibles solucions fent una valoració del què
passaria si l’apliquéssim. Per a aquesta reflexió cal pensar en totes les
conseqüències, sobre quines accions inclouen tolerància, col·laboració i
respecte o abús humiliació i engany. Fet això s’escull quina serà la millor
alternativa per a l’objectiu proposat i que beneficiï tothom.
4a sessió: Una vegada s’ha acordat quina és la millor solució per a cada conflicte
proposat al mini projecte, es realitzarà amb el programa Cmap un mapa on
quedi reflectit quin és el conflicte, les seves causes, les seves
conseqüències, així com la solució acordada.
Es completarà la fitxa
del miniprojecte amb les solucions i es farà una presentació amb el programa
power point que reculli els treballs de tots els grups.
En un altre sessió o
moment es pot penjar el treball aconseguit al blog de l’escola.
|
|||||||||
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada