dilluns, 11 de juny del 2012

Miniprojecte "Busquem Solucions"

La Neus i jo vam elaborar el disseny del miniprojecte "Busquem solucions" el qual ja s'ha dut a la pràctica i ha estat un éxit. A continuació us deixo la fitxa del disseny i l'enllaç al mapa de conceptes:

Mapa


BUSQUEM SOLUCIONS



Agents personals


aprenents
El miniprojecte es durà a terme en una escola rural i concretament en una grup de cicle mitjà.
mediadors
La mediadora del mini projecte és una dels membres d’aquest grup de treball.
Tecnologia mediadora
·         utilitzarem principalment la webquest http://xtec.cat/~jcruz/resolucio_conflictes/index.htm
·         Programari: Cmaptools, Word i open office writter, Power point, blog de l’escola.
·         Mitjans tecnològics:disposem de 4 portàtils i 4 PC amb connexió a internet i una pissarra digital.

Descripció del problema de partença
Els alumnes a partir de la col·laboració la cooperació i les NT han de buscar eines i recursos per fer front als conflictes, saber com es poden evitar i solucionar-los.
tipus
Estructuració:
Complexitat
Especificitat de camp
Problema de resolució de dificultats
Es tracta d’un problema ben estructurat pel que fa a les activitats guiades que plantegem al mini projecte, amb uns objectius específics... però que els servirà per fer front a problemes  mal estructurats, ja que es tracta d’activitats humanes interpersonals on davant dels conflictes podem trobar vàries solucions, els estudiants expressen la seva opinió personal o les seves creences sobre el problema, etc.
La complexitat serà elevada perquè el nostre mini projecte es basa en situacions que passen en contextos problemàtics.
El tema es centra en les emocions, com reaccionar davant dels conflictes, com fer-los front..., alhora que permetrà traslladar les estratègies apreses a altres contextos.
Manera com es planteja el problema als aprenents per tal que els sigui significatiu
El grup per a qui va adreçat aquest mini projecte ja ha fet un treball previ sobre les emocions. Així, les activitats que presentem pretenen ser una continuïtat d’aquest treball anterior, alhora que sorgeix de problemes reals d’aquest alumnat i del seu interès en resoldre els propis conflicte.
Context de l’activitat
L’activitat es realitzarà durant les hores de tutoria ja que són en aquestes on moltes vegades treballem la resolució dels diferents conflictes que han anat sorgint a altres assignatures, a les estones d’esbarjo o menjador, etc. i durant les hores d’informàtica per tal de tenir millor a l’abast els recursos informàtics i tecnològics.

Característiques
cognitives
El gurp està format per alumnes de 3r i 4t. N'hi ha que segueixen molt bé el ritme de la classe i els aprenentatges i n'hi ha que els costa més.
Pel que fa al seu coneixement i relació amb les TIC podríem dir que és baix.

emocionals
És un grup, que tot i ser amics, a vegades s’enfaden i en comptes de solucionar-ho a vegades no es  parlen i d’altres es barallen. Encara no tenen les eines necessàries per solucionar els conflictes, i tot i demanar-se perdó, no solucionen el motiu real sobre el qual s’han enfadat, i clar al cap d’uns dies es tornem a enfadar.
actitudinals
És un grup molt participatiu i col·laborador entre ells.
físiques
És un grup de 7 alumnes (5 nenes i 2 nens).
Objectius específics d’aprenentatge

·         Cercar informació a partir de les NT, llibres, etc. sobre la resolució de conflictes, i ser capaç d’analitzar-la i extreure’n les idees més importants.

·         Participar de forma activa en el debat, aportant informació i respectant les intervencions dels altres.
·         Aportar i plantejar solucions alternatives als problemes.

·         Ser capaç de copsar les idees i conclusions més importants que han sorgit al llarg del debat en diferents tipologies: cmaptools, powerpoint, mural, etc.
·         Participar de forma activa en el treball en grup respectant les opinions dels demés.
Continguts
Conceptuals
Procedimentals
Actitudinals
·       Els conflictes
·       La resolució positiva de conflictes
·       Coneixença del Cmaptools
·       Anàlisis de diferents situacions conflictives
·       Recerca de solucions
·       Recerca i anàlisis dinformació.
·       Utilització de les NT (Cmaps tools, word, power point)
·       Capacitat d’arribar a acords.
·       Mediació de les tasques a través de la webquest
·  Participació activa.
·  Respecte del torn de paraula.
·  Respecte de les opinions dels altres.
·  Defensa dels propis arguments
·  Acceptació de les crítiques i suggeriments dels altres.
·  Cooperació en les diferents tasques.
Descripció de la previsió del paper mediador de les TIC
L’eix mediador del miniprojecte serà la webquest http://xtec.cat/~jcruz/resolucio_conflictes/index.htm.
Tanmateix s’utilitzarà el programa word i open office per elaborar un informe sobre el procés d’aprenentatge del miniprojecte, així com el cmap on s’evidenciarà les conclusions extretes del debat. Finalment s’utilitzarà  el powerpoint, per fer una presentació que reculli tots els treballs, i fins i tot es pot penjar els treballs fets i fotos al blog de l’escola.
Fonamentació psicopedagògica del disseny
Aquest disseny es fonamenta en l’aprenentatge significatiu, basat en el constructivisme.
Es parteix d’un problema real de l’alumnat i es guia als alumnes a pensar per ells mateixos diferents maneres de solucionar problemes. Per això, seguint els estudis de Luque (2003),  és necessari que els alumnes siguin conscients que les estratègies que empraven per solucionar els conflictes que proposen són inadequades i percebin la necessitat de canvi.
D’aquesta manera, després de realitzar aquestes activitats s’espera que els  alumnes integrin els nous coneixements als seus models mentals previs, provocant així un canvi conceptual per tal de que també siguin capaços de transferir aquests coneixements a altres contextos per tal de prevenir els possibles conflictes.
Així aquest mètode  proposa cinc passos per arribar a resoldre el conflicte: 
  • 1er Identificació del conflicte.
  • 2on Buscar les causes que l’han provocat.
  • 3er Buscar solucions.
  • 4rt Valorar les diferents alternatives i triar la millor.
  • 5è Acordar la seva solució.
La mestra farà de guia durant aquest procés, amb l’objectiu de que els infants arribin a ser autònoms en la resolució dels seus problemes.
 Procediments i criteris d’avaluació
Per a aquest miniprojecte plantegem una avaluació contínua amb una funció formativa que dóna prioritat el procés i el desenvolupament produït per l’alumne per tal d’assegurar l’adquisició d’aprenentatges significatius.
·         Ser capaç de cercar informació, analitzar-la  i extreure’n les idees més importants mitjançant una webquest.
·         Participar activament en el debat, aportant informació i respectant les intervencions dels altres.
·         Aportar i plantejar solucions alternatives als problemes.
·         Ser capaç de realitzar les pròpies conclusions.
·         Saber utilitzar diferent programari: cmaptools, word, powerpoint.
·         Cooperar en el treball grupal.
·         Ser capaç de posar-se en el lloc de l’altre.
·         Ser respectuós amb les opinions dels altres.
Previsió de temporització
1a sessió: presentació de la webquest als alumnes i lectura col·lectiva de la seva introducció amb la pissarra digital, amb la qual es pretén motivar a l’alumnat. En l’apartat de procés de la webquest es treballarà col·lectivament el document de treball a través de la lectura i la reflexió conjunta. Cada alumne confeccionarà una fitxa del miniprojecte en un document word on anotarà, en aquesta primera sessió, com afronta personalment i en general els conflictes (podran partir d’un exemple concret de la seva pròpia experiència). Aquesta activitat servirà com a avaluació inicial. Es formen grups de 2 ó 3 persones per a les properes activitats.
2a sessió: Seguint l’apartat “procés” de la webquest, es plantejaran diferents conflictes que hagin sorgit durant la setmana o bé que siguin rellevants per la seva assiduïtat.  Cada grup triarà un conflicte, preferentment en el qual no s’hagin vist implicats, per tal de no buscar el benefici propi alhora de buscar les millors solucions. Cada grup buscarà les causes que han provocat el conflicte (pensament causal) a través del diàleg, l’agumentació i contrargumentació fins arribar a un acord sobre la hipòtesis de l’origen del problema  (jo diria ..., pot ser ..., segurament ...) i es busca informació que verifiqui les hipòtesis. S’anota a la fitxa del miniprojecte. A continuació es farà una pluja d’idees per a la resolució del conflicte seguint la guia de la webquest i els consells per solucionar un conflicte. Les idees que sorgeixin s’anotaran en la fitxa del miniprojecte.
3a sessió: Es recupera la pluja d’idees de la sessió anterior; es deixa 10 minuts per a debatre sobre les diferents solucions (pensament alternatiu) fins a arribar a un acord entre els membres del grup. Les solucions que puguin semblar inadequades, no seran menyspreades sinó que es guiarà als nens i nenes per a què siguin ells mateixos qui les desestimin per impracticables o per no aportar solucions positives. Es continua amb el debat proposat a la webquest.
Durant el debat amb tot el grup mitjançant els portaveus s’arribarà al pensament conseqüencial a través de l’avaluació de les possibles solucions fent una valoració del què passaria si l’apliquéssim. Per a aquesta reflexió cal pensar en totes les conseqüències, sobre quines accions inclouen tolerància, col·laboració i respecte o abús humiliació i engany. Fet això s’escull quina serà la millor alternativa per a l’objectiu proposat i que beneficiï tothom.
4a sessió: Una vegada s’ha acordat quina és la millor solució per a cada conflicte proposat al mini projecte, es realitzarà amb el programa Cmap un mapa on quedi reflectit quin és el conflicte, les seves causes, les seves conseqüències, així com la solució acordada.
Es completarà la fitxa del miniprojecte amb les solucions i es farà una presentació amb el programa power point que reculli els treballs de tots els grups.
En un altre sessió o moment es pot penjar el treball aconseguit al blog de l’escola.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons